Lykkelig sjiraffødsel i Dyreparken

Sjiraffen Mindy ble torsdag morgen mor til en frisk og velskapt sjiraffjente.

Fødselen foregikk helt uten komplikasjoner. Etter bare en time reiste den lille sjiraffkalven seg opp på lange, spinkle ben, og knapt to timer senere begynte hun å drikke melk fra sin mor. Dyrepasserne var spent på hvordan moren ville ta imot det 60 kilo tunge nurket, siden hun er førstegangsfødende. Men morsinnstinktet slo inn umiddelbart.

Fødselen er resultat av en skikkelig nordisk kjærlighetshistorie. Sjiraffmoren Mindy som er fire år gammel, kom fra Sverige til Dyreparken i juni 2010.  Faren er etter all sannsynlighet Georg, opprinnelig dansk. Han er syv år gammel.

Sjiraffungen, som er en hunn, og som foreløpig ikke har fått noe navn, ble født klokken 10.37, torsdag 5. januar 2012. Hun veier om lag 60 kilo og er ca 175 cm høy.

- Dette var en stor lettelse for alle, sier dyrepasser og avdelingsleder for Afrika-området i Dyreparken, Michael Jansen. De to siste sjiraffødslene i løpet av de siste fire årene har nemlig ikke vært like ukompliserte.

- Vi kommer til å overvåke mor og barn nøye de første døgnene. Men slik det har utviklet seg nå ser dette veldig lovende ut, sier Rolf-Arne Ølberg, leder for dyreavdelingen i Dyreparken.

Totalt er det nå fire sjiraffer i Dyreparken, Georg, Mindy, Melvin og den nyfødte.