Kunst og kultur på Dyreparkfestivalen 2004

Dyreparkfestivalen i Kristiansand Dyrepark starter lørdag 19. juni 2004, og varer ni dager i strekk. Som i fjor er dyrepasserskolene det mest populære (Tigerskolene er allerede fullbooket hver dag hele uken). Barna kan velge mellom 21 verksteder.

Nytt av året er spennende samarbeid på mange kulturelle arenaer. Her er de viktigste stikkordene:

Museumsskatter
Utstillingen ”Skatter langs Sørlandskysten” er resultatet av et samarbeid med Aust-Agder kulturhistoriske senter (tidligere Aust-Agder museet). Utstillingen åpner onsdag 23. juni på Sørlandsbrygga i Kjuttaviga, og vil være åpen resten av sommeren. Her kan man få se utradisjonelle ”skatter”, som for eksempel ballastplanter, perler og knokler fra havets bunn.
Kontakt: Aust-Agder kulturhistoriske senter v. Kari Helene Kullerud, tlf 37 07 35 05 / 90 77 18 88

Symfoniorkesteret tolker Kaptein Sabeltann
Et enestående samarbeid med Kristiansand symfoniorkester har resultert i at flere Kaptein Sabeltannmelodier er arrangert for symfoniorkester. Et levende bevis på at det hyperkommersielle kan gå hånd i hånd med det ultrakulturelle. Verket ”Symfonisk jordomseiling” blir urfremført torsdag 24. juni kl. 14.00 på amfiscenen i Kjuttaviga.
Kontakt: Kristiansand symfoniorkester v. Øystein Eidsaa, tlf. 95 23 14 24 / 38 07 70 00

Musikkorps tolker Sabeltann
Nærmere 600 musikanter fra 15 musikkorps i Sør Norge samles til Sørlandets musikkfestival i Kristiansand 18. – 20. juni. Korpsene har øvd inn to Kaptein Sabeltannmelodier som fellesnummer. Under Dyreparkfestivalens åpningsdag lørdag 19. juni skal musikantene omkranse Kjuttaviga og spille ”Jeg kommer alltid tilbake” og ”Vi seiler vår egen sjø”. Geir Knutson har arrangert melodiene for korps. Korpsene skal sette sitt tydelige preg på Dyreparken hele helgen.
Kontakt: Sørlandets musikkfestival v. Morten Mellerud, tlf. 95 21 08 58

Kunstverksted
Kunstverkstedet ble en kjempesuksess i fjor. Barnas arbeider ble utstilt i Kardemomme by, og en del arbeider ble senere auksjonert  bort til inntekt for Redd Barnas TV-aksjon. Verkstedet blir videreført i år, under ledelse av kunstner Roald Andersen. I år skal barna tegne og male, samt arbeide med linoleumstrykk. Festivalen har et omfattende samarbeid med Sørlandets kunstmuseum.
Kontakt: Sørlandets kunstmuseum v. Camilla Sørvik, tlf 38 07 49 14

Norgesmestre i teaterimprovisasjon
”Familien Mørland” fra Lillesand vant i fjor NM i teatersport. Søsknene Nils Petter (28), Stian (25) og Marte (21) blir sentrale aktører under Dyreparkfestivalen. De skal delta på festivalforestillingen hver dag hele uken, der de skal foreta en rundreise i barnekultur. Tirsdag 22. juni deltar de også på teatertorget ved inngang Øst.
Kontakt: ”Familien Mørland” v. Nils Petter Mørland, tlf. 91 62 84 80

Gateteater fra Gruvekompaniet
Erlend Tveite og Morten Løge, opprinnelig fra Arendal, kommer med en helt ny forestilling som de har kalt ”Mannen som hadde en sjørøvermamma”. Historien er basert på en barnebok av Margaret Mahy, og er et vandrestykke som starter ved sjøløvebassenget og ender opp i Kjuttaviga. Et humoristisk gateteater, der det blir mye samspill med publikum.
For mer info: gruvekompaniet.net
Kontakt: Gruvecompaniet v. Morten Løge, tlf  95 11 01 53