Kortreist mat på KuToppen

Når Dyreparken lørdag 30. mai 2009 kl. 1300 åpner sin nye attraksjon, KuToppen, vil publikum møte et nytt serveringstilbud som både bygger på lokal mattradisjon og er produsert lokalt av lokale råvarer.

Serveringstilbudet er utviklet gjennom et samarbeid mellom Dyreparken og Agder Matforum. Agder Matforum er et forum for produsenter av mat og drikke på Agder som nå omfatter ca 60 medlemsbedrifter.

Andreas Myhrvold, kristiansandsgutt og deltaker på Norges vinnerlag i fjorårets kokke-OL, er også med på å utvikle rettene som skal serveres på KuToppen. En forsmak på disse vil bli servert i tilknytning til en presentasjon for reiselivsnæringen og presse tirsdag 26. mai 2009.
(Ved interesse for deltakelse på presentasjon tirsdag 26. mai, vennligst kontakt markedssjef i Dyreparken, Roger Lian, roger@dyreparken.no/ 97059720)

På setra på KuToppen tilbys tradisjonelle retter som komper, lapskaus og pannekaker sammen med spennende nyheter som en soppsuppe, utviklet spesielt for KuToppen. Suppens hovedingrediens er kongeøsterssopp fra Marnardal og den serveres i en brødbolle fra Grimstad.

For Agder Matforum, som ble etablert i 2007, har dette prosjektet vært en viktig milepæl ved å få samlet både små og store bedrifter til en felles satsning for å markedsføre lokale mattradisjoner og matopplevelser.

Spiserisjef Roy Byremo i Dyreparken sier:

- Å kunne tilby utelukkende kortreist mat på KuToppen har vært en meget viktig målsetting for oss. Ved å samarbeide med de lokale matprodusentene gjennom Agder Matforum har vi lykkes med å gjøre kortreist mat til mer enn et tema i festtaler. På sikt arbeider vi også for at størst mulig del av mattilbudet i parken for øvrig skal være kortreist i tillegg til å være sunn.

Til ferien åpner det også etter initiativ fra Agder Matforum en egen torgbod på KuToppen hvor publikum får anledning til å kjøpe lokalt produserte varer inkludert sesongens friske bær og grønnsaker – men allerede 2. pinsedag gis det en forsmak på dette ved at Bondens Marked rykker inn på KuToppen.

KuToppen er realisert i samarbeid med Tine. For mer informasjon om årets nyhet, se dyreparken.no.

Spørsmål kan rettes til:

Dyreparken: