Juliskunst hjelper foreldreløse aper

På kort tid har sjimpansen Julius solgt kunst for 20.000 kroner. Pengene som kommer inn fra apestrekene til Julius går til å hjelpe foreldreløse sjimpanse-slektninger i Afrika.

Inntektene fra salget av Julius-kunst går i sin helhet til å hjelpe foreldreløse sjimpanser i Den demokratiske republikk Kongo.

Han har fått en innbringende hobby, norges første kjendisape. Helt siden han var en liten utstøtt apebaby har Julius likt å leke seg med maling. For tre år siden ble 23 av de originale mesterverkene hans auksjonert bort til inntekt for et annet apeprosjekt i Afrika. Det dyreste originalmaleriet ble den gang solgt for 10.500 kroner.

Nå er det opptrykk av de mest populære maleriene som selges, til en helt annen pris. For 50-100  kroner kan man sikre deg et Julius-trykk.

En av dyreparkens dyrepassere, Hildegunn Johannesen, reiser i slutten av august til Kongo for å jobbe for Lwiro sanctuary på frivillig basis. Dette er et av mange sentre i Afrika for foreldreløse aper. For å finansiere senterets drift har Dyreparken satt i gang kampanjen "Hjelp Julius å hjelpe".

- Lwiro sanctuary gir de små apene et godt hjem og har som mål å bringe dem tilbake til naturen, forteller dyrepasser Hildegunn Johannesen.

Sentret tar seg av utryddingstruede aper som myndighetene konfiskerer i private hjem. Krypskyttere tar ofte livet av voksne sjimpanser for å selge kjøttet på svartebørsmarkeder, mens de tar med seg ungene og selger dem som levende leketøy.

Hildegunn gleder seg stort over at at kunst-salget går bra.

- Senteret har stor mangel på utstyr og ressurser til å gi sjimpansene et godt liv. Derfor kommer hver eneste krone til nytte, forsikrer hun. Pengene skal ikke gå til lønn, men til mat, medisiner og bygging av nye innhegninger.

- Behovet er enormt. Bare i området rundt senteret regner man med at det finnes 100 sjimpanser i privat eie. Jeg gleder meg enormt til å få arbeide på dette senteret, sier Hildegunn Johannessen.

Adm. dir. i Kristiansand Dyrepark, Per Arnstein Aamot er glad for initiativet til Hildegunn Johannessen.

- Hun har et godt menneske som har et utrolig engasjement og en brennende iver etter å hjelpe dyr i nød, sier Aamot. Dyreparken har også besluttet å støtte sjimpanseprosjektet økonomisk.

Kontakt:

Adm. dir. Per Arnstein Aamot