Forsiktig optimisme etter sjiraffødsel

En liten sjiraffbaby på 60 kilo har sett dagens lys i Dyreparken.

Nå krysses alle fingre og klover i Dyreparken for at det skal gå godt for den tre dager gamle sjiraffen.

- Det første døgnet var kritisk. Moren avviste ungen rett etter fødselen, slik at han ikke fikk drikke. Derfor valgte vi å gi moren et beroligende middel. Mens hun var rolig, men samtidig stod oppreist, kom kalven til og fikk drikke. I løpet av det neste døgnet våknet morsinstinktet, og sjiraffkalven fikk slippe mer og mer til, forteller leder for dyreavdelingen, Rolf-Arne Ølberg.

Sjiraffungen, som er en hann, ble født kl 02.56 natt til mandag 15. februar 2010. Den veier om lag 60 kilo og er ca 180 cm høy.

Sjiraffmoren Malin (15) fødte for første gang for snart halvannet år siden. Den gang avviste hun ungen, den ble svak og døde 19 dager senere. Derfor har det knyttet seg stor spenning til Malins neste fødsel.

Nå tyder alt på at Malin er blitt en bedre mor.

- Ja, det ser betraktelig lysere ut nå. Men vi følger situasjonen nøye på avstand ved hjelp av videoovervåking. Det er viktig at mor og barn får mest mulig fred, sier Ølberg.

Derfor kan ikke Dyreparken tillate at verken media eller besøkende får tilgang til Safariet-anlegget i nærmeste fremtid.

Kontakt:
Rolf-Arne Ølberg, tlf 97 05 98 60